Η έννοια της αειφορίας
είναι γνωστή σε όσους ασχολούνται με τα περιβαλλοντικά θέματα.
Η ιδέα αειφόρος ανάπτυξη ή βιώσιμη ανάπτυξη αναφέρεται στην οικονομική ανάπτυξη
που σχεδιάζεται και υλοποιείται λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του
περιβάλλοντος και τη βιωσιμότητα. Γνώμονας της αειφορίας είναι η
μέγιστη δυνατή απολαβή αγαθών από το περιβάλλον, χωρίς όμως να διακόπτεται η
φυσική παραγωγή αυτών των προϊόντων σε ικανοποιητική ποσότητα και στο μέλλον
έτσι που οι μελλοντικές γενιές οργανισμών να μην αντιμετωπίσουν πρόβλημα.
Το αειφόρο σχολείο
είναι ένα σχολείο χαρούμενο, ήρεμο, ασφαλές, ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές
και οι μαθήτριες χαίρονται να φοιτούν, ένα σχολείο που δίνει τη δυνατότητα στα
παιδιά να αναπτύξουν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους, την κριτική σκέψη, ένα
σχολείο που δίνει χρόνο για αναστοχασμό, που δείχνει κατανόηση και αγάπη για όλα
τα παιδιά, ανεξάρτητα από την επίδοσή τους στα μαθήματα, ένα σχολείο εργαστήρι
της ζωής και της χαράς.
Μπορούμε να κατατάξουμε τα χαρακτηριστικά του αειφόρου σχολείου σε τρεις
αλληλοσυνδεόμενους και αλληλεξαρτώμενους τομείς:
·
Τον παιδαγωγικό:
Στον τομέα αυτό θέλουμε να αλλάξει εντελώς το σχολείο μας και να υιοθετήσει
φιλικές προς το μαθητή μεθόδους διδασκαλίας, με κύρια την ομαδο-συνεργατική.
Θέλουμε επίσης να εισαγάγουμε στη διδασκαλία, το ΙΝΤΕΡΝΕΤ, τους διαδραστικούς
πίνακες και πιο απλά τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
·
Το κοινωνικό και οργανωσιακό:
Στον τομέα αυτό θέλουμε να λειτουργεί το σχολείο μας δημοκρατικά, να ακούγονται
όλες οι φωνές, οι αποφάσεις να παίρνονται με δημοκρατικές διαδικασίες, να
λειτουργούν τα μαθητικά συμβούλια, να συμμετέχουν υποστηρικτικά οι γονείς στη
ζωή του σχολείου, να συμμετέχουν και τα παιδιά στις εκδηλώσεις και
δραστηριότητες της τοπικής κοινωνίας, παίρνοντας μέρος σε φιλοπεριβαλλοντικές
πρωτοβουλίες (δεδροφυτεύσεις, καθαρισμός ακτών, προστασία και περιποίηση πάρκων,
συμμετοχή σε εράνους, κ.ά.).
·
Το περιβαλλοντικό:
Στον τομέα αυτό θέλουμε να ξοδεύουμε λιγότερο ηλεκτρικό, λιγότερο νερό, λιγότερο
χαρτί και όλα αυτά όχι με τη στέρηση, αλλά με την αποφυγή της σπατάλης. Για το
σκοπό αυτό θα προσπαθήσουμε να οργανώσουμε τη ζωή μας μέσα στο σχολείο και ίσως
και στο σπίτι, με τρόπο ώστε να προστατεύουμε τους φυσικούς πόρους και το
περιβάλλον.
Το «Αειφόρο
Σχολείο» είναι ένα εφικτό όραμα, μια
εφικτή ουτοπία.
Η βασική ιδέα του «Αειφόρου Σχολείου», είναι η ενσωμάτωση της ιδέας και των
αξιών της αειφορίας σε κάθε πλευρά της ζωής του, δηλαδή στη διοίκηση, στη
μαθησιακή διαδικασία, στη διαχείριση των κτηρίων, στις μετακινήσεις από και προς
το σχολείο, στις σχέσεις του σχολείου με τη σχολική και την ευρύτερη τοπική
κοινότητα.
Τα θέματα Αειφορίας μπορούν
να ενσωματωθούν σε όλες τις πλευρές του αναλυτικού προγράμματος. Τέτοια θέματα
είναι:
Η προστασία του
περιβάλλοντος
Η προστασία των
δικαιωμάτων του παιδιού και του ανθρώπου γενικότερα
Η κατανόηση και
αναγνώριση άλλων ανθρώπινων πολιτισμών
Η πρόληψη και η
προστασία της υγείας του ανθρώπου και των ζωντανών οργανισμών
Η εκπαίδευση για
την ειρήνη και την ειρηνική συμβίωση
Ο διάλογος των
θρησκειών
Η αποφυγή της βίας κάθε μορφής
Η λειτουργία των
οικονομικών συστημάτων
Το Αειφόρο Σχολείο είναι το μέλλον του σχολείου συνολικά. Είναι ένα αύταρκες,
αυτοκατευθυνόμενο, βαθιά φιλοπεριβαλλοντικό σχολείο το οποίο μπορεί να επιτύχει:
Η διεύθυνση του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές/μαθήτριες, οι γονείς και η ευρύτερη σχολική κοινότητα αποτελούν το πεδίο δράσης του αειφόρου σχολείου, με στόχους, τη δημιουργία υπεύθυνων πολιτών και τη μείωση της σπατάλης πόρων. Η επίδραση του αειφόρου σχολείου δεν περιορίζεται στο στενό πλαίσιο του ίδιου του σχολείου, αλλά επεκτείνεται στον ευρύτερο κοινωνικό του περίγυρο, επιδρά δηλαδή, σε σημαντικό τμήμα της κοινωνίας.
Ας σκεφτούμε μόνο πόσο θετική θα ήταν η συνεισφορά του αειφόρου σχολείου, αν
όλες οι σχολικές μονάδες της χώρας μας λειτουργούσαν με αειφόρο τρόπο. Πόσο
λιγότερη ενέργεια θα καταναλώναμε, πόσο λιγότερα καυσαέρια θα στέλναμε στην
ατμόσφαιρα, πόσο πιο ευαισθητοποιημένους, αποφασισμένους, ενημερωμένους,
δραστήριους, πληροφορημένους, υπεύθυνους και ενεργούς μαθητές - πολίτες θα
είχαμε δημιουργήσει.